Vad du kan göra om din dator blivit skadad

Vad du kan göra om din dator blivit skadad

Läsk i datorn, sprucken skärm, bucklor i chassit eller helt död efter ett åsknedslag. Olyckor kan drabba alla. Hur löser man det, hur mycket kostar det och vad händer med bilder och dokument?

Är det värt att laga?

Flera kunder som ringer mig undrar om det är värt att laga en "förstörd" dator. De kanske säger att den bara kostade flera tusen och i sin frustration över olyckan är det lätt att tänka att det vore lättare att köpa en ny dator istället.

Om man bara använder datorn för att surfa på internet och läsa mail och har lätt för att lägga ut 5000-10000 kr på en ny dator, så förstår jag att det kan vara värt priset att slippa fundera mer över saken, men jag har en annan uppfattning:

Din dator kostade dig flera tusen när du köpte den. Att reparera den kan kosta några tusen till, men precis som du klackar om ett par favoritskor eller låter skräddaren sy om favoritplaggen så kan en välskött dator tjäna dig under många år framöver. Den behöver inte slitas ut och slängas.

Hur gör man?

Om olyckan har varit framme bör du börja med att vända dig till en verkstad som hanterar din typ av dator, alltså en certifierad Apple-verkstad ifall det är en Apple-dator, en verkstad som hanterar Acer om det är en Acer, direkt till Dell om det är en Dell och så vidare.Verkstaden kommer att ta betalt en fast summa för att ge dig ett kostnadsförslag vilket är det pris som verkstaden lovar att de kan laga datorn för. Denna uppgift kan du sedan antingen acceptera och betala ur egen ficka, eller använda när du ringer till ditt försäkringsbolag för att berätta vad som hänt. Försäkringsbolaget kommer att ta ut sin självrisk, men de kommer att betala antingen för undersökningen och reparationen, eller för att ersätta din dator med en ny dator som de anser motsvarar den som gick sönder. Det går oftast att få "pengar tillbaka" också.

Försäkringsbolag vill oftast veta precis när och hur olyckan inträffade och flera handläggare avslår alla ansökningar där man säger att man inte vet hur det hände. Beskriv i så stor detalj som möjligt hur, när och var det hände, ibland är det nästan bättre att gissa än att säga "jag vet inte". Handläggarna måste fylla i sina formulär, så ge dem något att fylla i rutorna med.

Vilka är fördelarna och nackdelarna?

Reparation

Att låta reparera din dator kommer att förlänga dess livslängd. Gamla delar byts ut mot nya delar och datorn kommer att bete sig som förut, kanske till och med bättre. Det kostar några tusen, eller åtminstone en självrisk, men det är oftast minst jobb eftersom du med lite tur kan fortsätta precis som om inget hade hänt. Själva servicen tar några dagar, kanske en vecka, efter att du har godkänt kostnadsförslaget. Vissa reservdelar kan ta längre tid att skaffa fram, men det blir sällan väldigt försenat.

Utbytesdator

Att få datorn utbytt av ett försäkringsbolag är ofta mycket förmånligt eftersom flera försäkringsbolag ser mer till vad datorn har för funktioner och vad som vore en motsvarande dator idag - du får alltså en modernare och därmed oftast bättre dator för ett väldigt bra pris: en självrisk. Nackdelen är att du inte har kvar din information, eller behöver hitta ett sätt att kopiera över den från den skrotade gamla datorn till den nya. Du kan betala en firma för att göra detta åt dig, men att rädda information omfattas aldrig av försäkringen och därför kan det bli dyrt - till och med mycket dyrt om hårddisken var skadad.

Pengar tillbaka

Detta är oftast det minst förmånliga. Din gamla dators värde kommer att beräknas antingen på nypriset minus några procent per år sedan den köptes, eller på ett "återanskaffningsvärde", det vill säga vad det skulle kosta att ersätta precis din dator. Eftersom din dator förmodligen sjunkit i pris med tiden skulle du alltså nästan bara förlora på ett sådant inbyte och du skulle inte ha någon dator efteråt utan behöva köpa en.

Har du drabbats?

Har du själv en berättelse om en skadad dator som blev reparerad, eller kanske positiva erfarenheter av ditt försäkringsbolag? Lämna en kommentar eller ställ dina frågor på vår Facebook-sida.Om du behöver hjälp eller någon att fråga om sådana här saker så kan du boka teknikhjälp på vår bokningssida eller ring oss på 077-446 60 60.

Läsk i datorn, sprucken skärm, bucklor i chassit eller helt död efter ett åsknedslag. Olyckor kan drabba alla. Läs detta om din dator blivit fysiskt skadad

Läsk i datorn, sprucken skärm, bucklor i chassit eller helt död efter ett åsknedslag. Olyckor kan drabba alla. Läs detta om din dator blivit fysiskt skadad

Smartify får ingen provision från försäljningen m.m. av ovan produkter. Vi delar ibland videos m.m. för att vi tycker att det är smarta produkter eller appar
Etiketter: 
No items found.