Är ditt bredband långsammare än genomsnittet?

Är ditt bredband långsammare än genomsnittet?

I en rapport från Bredbandskollen som bygger på cirka 150 miljoner mätningar är det tydligt att den genomsnittliga bredbandshastigheten i Sverige ökar. Går man tillbaka tre år så har hastigheten mer än fördubblats. Anledningen är att fiberutbyggnaden har kommit långt i stora delar av landet. Enligt undersökningen är det tydligt att äldre tekniker som ADSL ger långsamt bredband, medan fiber och dem som har internet via kabel-tv har tillgång till snabbt bredband.

Vilka operatörer erbjuder snabbast bredband?

I sammanställningen som gjordes 2017 blev resultatet att Bahnhof har högsta genomsnittet med 125 Mbit/s för att ta emot, samt 78 Mbit/s för att skicka.

Även Com Hem imponerar i kabel-tv näten och har ett genomsnitt på att ta emot data som ligger på 101 Mbit/s. De var dock inte snabbast när det gäller att skicka data, utan där vann istället Bredband2 med 30 Mbit/s via kabel-tv.Återigen dominerar Bahnhof xDSL med 25 Mbit/s för att ta emot och 13 Mbit/s för att skicka. För 3G/4G mobilnät klarar sig Telia bäst med 22 Mbit/s för att ta emot, samt 13 Mbit/s för att skicka.Vill du ha det snabbaste bredbandet lönar det sig alltså att välja rätt operatör. De bästa operatörerna som Bahnhof har ett klart övertag mot de sämre operatörerna. Samtidigt är det viktiga att man får vad man betalar för och rent teoretiskt är standarden hög för fiber och kabel-tv i Sverige. Måste man förlita sig på mobilt bredband via 3G/4G kan det löna sig att vända sig till Telia som har bra täckning i hela landet.

Vilken hastighet behöver du?

Internetstiftelsen i Sverige, IIS har tittat på frågan och hävdar att en tumregel är att varje hushåll behöver ungefär 10 Mbit/s per person. Ett hushåll på 5 personer skulle till exempel behöva 50 Mbit/s. Det motiveras med att du behöver ungefär 5 Mbit/s för att kunna streama en film via en tjänst som Netflix.

Hastighetsbehovet är ganska individuellt

Vissa svenskar har mer extrema krav och vill kunna ladda hem stora mängder data snabbt. Många äger en spelkonsol som Xbox eller Playstation och vill kunna komma igång snabbt med ett spel som de köpt digitalt. Idag kan de storleksmässigt vara över 100 GB. Andra vill streama i väldigt hög kvalitet som det moderna 4K formatet och då räcker 5 Mbit/s inte så långt.

Dessutom är känslan att allt fler tjänster lär dyka upp i framtiden som ställer höga krav på bredbandet. Att ha 100 Mbit/s i ett enmanshushåll eller tvåmanshushåll kan definitivt vara motiverat. I vanliga fall tillåter din internetleverantör att du uppgraderar ditt abonnemang och är man osäker kan man börja med en lägre hastighet och sedan höja hastigheten på sitt bredband.

Får du den hastighet som du betalar för?

Att så många mätningar görs hos Bredbandskollen är ett tecken på att svenskar vill kontrollera sin bredbandshastighet. Av de mätningar som gjorts är det extremt tydligt att andelen svenskar med snabba abonnemang (hastigheter över 100 Mbit/s) ökar kraftigt.

Samtidigt finns också tecken på att ADSL-tekniken är på väg bort. Antalet mätningar minskar och de verkar istället ofta gå över till mobilt bredband.

Eftersom det är helt gratis att använda Bredbandskollens verktyg är det ett bra tips för att testa din internetuppkoppling. Du som konsument får också tillgång till data för den förväntande kapaciteten, och kan jämföra det med ditt mätvärde för att se hur kvaliteten är på den tjänst som din operatör levererar.

Skulle det vara en stor skillnad bör man gå till botten med problemet. För att få en rättvisande mätning är det bäst att göra den trådbundet genom att ansluta sin dator till routern med en nätverkskabel. Mäter man trådlöst är det vanligt att tappa något i kapacitet. Är skillnaden fortfarande stor kan du kontakta din internetleverantör och i värsta fall byta till ett annat företag som erbjuder ett snabbare bredband.

Testa hastigheten på ditt bredband

Testa hastigheten på ditt bredband. Går till bredbandskollen.se. Starta sedan mätningen genom att helt enkelt klicka på knappen Starta mätningen!

Hjälp att snabba upp ditt WiFi?

Smartify hjälper dig via mail, telefonsupport eller om det behövs kan vi göra ett hembesök (med RUT-avdrag). Då kommer en av våra tekniker hem till dig och löser problemet på plats. Boka teknikhjälp på vår bokningssida eller ring oss på 077-446 60 60.

Testa hastigheten på ditt bredband för att se om du får det du betalar för

Testa hastigheten på ditt bredband för att se om du får det du betalar för

Smartify får ingen provision från försäljningen m.m. av ovan produkter. Vi delar ibland videos m.m. för att vi tycker att det är smarta produkter eller appar