Skillnader mellan Instagram och Pinterest

Skillnader mellan Instagram och Pinterest

Alla som är ett stort fan av sociala medier har förmodligen inte undgått Instagrams vackra och ibland egendomliga foton, jämsides med Pinterest bilder som gärna inspirerar till både det ena och det andra. Men vad är då egentligen de främsta skillnaderna dem emellan och vilken är mest populär i olika åldersgrupper? Följ med på en genomgripande förklaring av både Instagram och Pinterest, samt vad som särskiljer de två åt allra mest.

Fem skillnader

I grund och botten finns det många likheter mellan Instagram och Pinterest och överlag handlar det att dela med sig av bilder. Dock har de två sociala plattformarna en del som inte utgör gemensamma nämnare.

  • För det första handlar Pinterest mer om att dela med sig av inspiration som de hittat på internet än att bara dela med sig av livet som i Instagram, med egna foton.
  • En annan skillnad är att Instagram har utvecklat olika filter och också chans att lägga upp videor och liknande. I Instagram kan du snygga till och försköna dina foton, medan du i Pinterest är lite mer begränsad för detta.
  • Hos Pinterest är varje "pin" länkad till en källa, vilket gör det till ett ypperligt sätt att få webbtrafik till olika hemsidor.
  • Pinterest har i mångt och mycket handlat om att marknadsföra sig och att dela med sig av bilder och annat skoj. Detta har gjort att publiken har blivit smalare än för exempelvis Instagram.
  • Pinterest kan användas på både dator och mobil enhet, medan Instagram endast kan användas via mobilen och surfplattan.

Instagram eller Pinterest – vilket är populärast?

Vid en undersökning 2017 visade det sig att Instagram var den näst mest använda sociala plattformen, näst efter Facebook. Den största åldersgruppen var tjejer i åldern 18-29 år, medan den äldre generationen som sträckte sig från 75+ endast utgjorde 12 %.

Logo-with-heart-Instagram-och-Pinterest

Under 2017 hade Sverige cirka 53 % användare som tittade på sina Instagram-konton regelbundet. Under 2018 har denna siffra ökat till 60 % och även fler äldre börjar förälska sig i Instagram. I världen är Instagrams användare främst mellan 18-29 år men många börjar vid 12 års ålder. 70 % är yngre än 35 år.Pinterest har alltid varit en mycket populär social plattform men då främst i USA. I Sverige har den inte varit lika framträdande och Instagram har varit den mer använda av de båda. Pinterest har utvecklats främst för att locka unga kvinnor att dela med sig av mode, recept och andra influencer-tips, men även killar har fallit för den på senare tid. Totalt har Pinterest nästan 250 miljoner användare världen över och 1,5 miljoner företag. Det har således räknats som det tredje största sociala nätverket.I Sverige är dock populariteten mindre. Den största användargruppen är kvinnor mellan 26-35 år och sammanlagt är det 21 % i vårt land som använder Pinterest.För att dra slutsatsen: Instagram går fortfarande om Pinterest men båda plattformarna växer. Pinterest användare är ofta kvinnor mitt i karriären medan Instagrams användare har ett bredare åldersspann som gärna börjar vid en lägre ålder.

Tillbakagång eller tillväxt?

Hur ser då framtiden ut för Instagram och Pinterest? Växer de fortfarande eller har kulmen av popularitet nåtts?För Instagram ser det inte ut att vända. I början av 2018 var det fortfarande känt att Instagrams användare utökades för varje månad. Bara på det senaste året har Instagram fått 200 miljoner fler användare, från 600-800 miljoner. Detta förmodligen för att Instagram har uppdaterats med Instagram Stories som liknar den sociala plattformen Snapchat.Instagram tutorial for beginners (for total newbies)

Hur ser det då ut för Pinterest? Ja, även denna plattform har växt från 17 % till 21 % under 2018. Detta betyder att Pinterest är ungefär lika stort som plattformen Twitter.

Instagram och Pinterest – här är ägarna

Företaget bakom Instagram heter numera Facebook men appen skapades 2010 av killarna Kevin Systrom och Mike Krieger. Dock har dessa två nyligen avgått och lämnat sitt uppdrag i andra människors händer. 2012 köptes Instagram upp av Facebook som fortfarande äger det.Grundarna av Pinterest är tre personer – Paul Sciarra, Evan Sharp och Ben Silbermann. Pinterest öppnade 2010 och ägaren idag heter Cold Brew Labs, Inc.How To Use Pinterest For Beginners A 2017 Tutorial

Konkurrens – sociala medier som utmanar samt utvecklingen i stort

Den största sociala media som utmanar både Instagram och Pinterest har varit Snapchat. Detta har dock Instagram tagit i beaktning och skapat sin egen version genom liknande funktioner. Snapchat ökar bland alla åldersgrupper. Det växer snabbt och har redan erövrat 5 ytterligare procentenheter och lagt sig på 38 % beträffande användarsiffror. I övrigt så ser vi en utveckling av sociala medier och nya funktioner där kommunikation kan förenklas ännu mer och vikten av videosändning utökas markant.Vi kan nämna några nya plattformar som annars är på uppgång:

  • Vero - liknar Instagram
  • Mastodon.social - skapades som alternativ till det stagnerade Twitter

Behov av teknikhjälp?

Smartify hjälper dig (eller dina omgivning) via telefonsupport, fjärrsupport eller om det behövs kan vi göra ett hembesök (med RUT-avdrag). Då kommer en av våra tekniker hem till dig och löser problemet på plats.

Ring oss på 077–466 60 60 eller besök vår bokningssida för att få snabb hjälp.

Följ med på en genomgripande förklaring av både Instagram och Pinterest, samt vad som särskiljer de två åt allra mest.

Följ med på en genomgripande förklaring av både Instagram och Pinterest, samt vad som särskiljer de två åt allra mest.

Smartify får ingen provision från försäljningen m.m. av ovan produkter. Vi delar ibland videos m.m. för att vi tycker att det är smarta produkter eller appar
Etiketter: