Sätt upp ditt eget nätverk, del 3

Sätt upp ditt eget nätverk, del 3

En av de vanligaste frågorna vi får är hur man gör med nätverket där hemma. Vi kan hjälpa till med det, men vi kan också förklara hur man gör.

Del 3: Eventuella problem

Att sätta upp ett eget nätverk leder ibland till problem. Här går vi igenom några av de vanligaste problemen och vad man kan göra åt dem.

Den trådlösa signalen är dålig

Om din dator eller telefon visar att WiFi-signalen ibland blir svag - alltså att WiFi-symbolens kvartscirklar är grå istället för helt ifyllda så kan det betyda att signalen är för svag. Detta kan bero på lite olika saker: Antingen kan den trådlösa accesspunkten inte skicka signalen långt nog eller så blockeras signalen, eller blir störd av en annan signalkälla.För att få bra trådlös kontakt behöver trådlös utrustning "se" varandra. Många saker som vi människor inte kan se igenom är genomskinliga för radiovågor, som väggar och möbler. Trots det är det en bra idé att ha så få väggar som möjligt mellan din trådlösa sändare och de trådlösa mottagarna. Fri luft är bäst, men undvik att ha tung elektrisk utrustning eller bokhyllor fulla med böcker mellan sändaren och mottagare. Flytta hellre på din trådlösa accesspunkt så att den kan "se" lite bättre i rak linje till din dator, TV eller surfplatta där du brukar ha dem.Du kan också köpa en trådlös förstärkare och placera den en bit ifrån accesspunkten med så fri siktlinje som möjligt. Tänk på det som ett pussel, där radiovågorna skall studsa runt så snabbt som möjligt mellan nätverkets olika delar, utan att blockeras av tunga material och tjocka väggar.En annan möjlighet är att du har drabbats av störande radiovågor från andra källor. Till exempel kan det vara väldigt många grannar som också har trådlös utrustning, så att det blir trångt i radiokanalerna. Då kan du ändra inställningen i din trådlösa router så att kanalen inte längre är "automatisk", utan någon av de högre banden istället, som kanal 6, 9 eller 11.

Den trådlösa signalen är bra, internet är långsamt

Beroende på hur ditt nätverk ser ut kan detta också bero på ett par olika saker. Om du har flera trådlösa accesspunkter i ditt nätverk visar datorn bara signalen till den som du är ansluten till. Då kan det vara så att din dator visserligen har god kontakt med den närmaste accesspunkten eller förstärkaren, men att signalen mellan den utrustningen och routern som ansluter till internet är dålig. Testa att stänga av förstärkaren, ställ din dator eller telefon där, och kolla om signalen kanske är dålig mellan de två punkterna också. Prova då att flytta förstärkaren närmare routern eller byt kanal på nätverket.En annan förklaring är att ditt modem eller din router är gamla och inte klarar av så hög belastning som vi idag förväntar oss av internet. Att köpa en ny router att sätta först i nätverket kan hjälpa mycket. Om utrustningen kommer från din internetleverantör går det ofta att ringa direkt till leverantören och klaga.Om inget hjälper och du misstänker att det kan vara dålig hastighet redan från leverantören, kan du koppla in sladden från modemet eller från väggen, direkt in i en dator och köra ett nytt test på Bredbandskollen. Om du har problem även då ligger felet hos din internetleverantör och det är inget du kan fixa själv.

Enstaka datorer kopplas bort regelbundet, "begränsad" åtkomst till internet

Om man använder både ett modem och en router, eller flera routrar för att skapa ett större nätverk, finns det en risk att mer än en enhet försöker dela ut IP-adresser till datorer, telefoner och surfplattor på hemnätverket. När en dator kopplar upp sig på nätverket skall den få en adress, ett IP-nummer. Det är väldigt viktigt att varje sak på nätverket har en helt egen adress, annars blir det fel. Om två saker har samma adress får man en konflikt, och om två saker på nätverket försöker dela ut adresser samtidigt kan vissa datorer kopplas från och sedan ansluta på nytt, men väldigt ostadigt.För att lösa det här problemet behöver man logga in på inställningarna för modemet och alla routrar man använder sig av. En av dem får lov att ha inställningen "NAT" eller DHCP aktiv, medan de andra komponenterna i nätverket måste vara i så kallat "bryggläge", där de bara skickar vidare nätverkskommunikationen. Inställningarna kan ha lite olika namn beroende på tillverkare, men nästan all utrustning har möjligheten.

Läs också:

En av de vanligaste frågorna vi får är hur man gör med nätverket där hemma. Vi kan hjälpa till med det, men vi kan också förklara hur man gör.

En av de vanligaste frågorna vi får är hur man gör med nätverket där hemma. Vi kan hjälpa till med det, men vi kan också förklara hur man gör.

Smartify får ingen provision från försäljningen m.m. av ovan produkter. Vi delar ibland videos m.m. för att vi tycker att det är smarta produkter eller appar