Allt om BankID
BankID är en e-legitimation som du kan använda när du ska legitimera dig mot exempelvis din bank, Swish eller en myndighet. BankID är till för att styrka din identitet på ett digitalt sätt, och just BankID är Sveriges största e-legitimations tjänst.
Hur fungerar det?
BankID är ett säkerhetsprogram som du installerar på din enhet i form av ett program eller en app beroende vilken enhet du vill ha BankID på. Du laddar ner ner säkerhetsprogrammet eller appen via App Store, Google Play eller Windows Store. E-legitimationen BankID laddar du hem från din internetbank, eller så kan du få det hem till dig i posten på ett smart kort.
Tre former av BankID
Det finns tre olika typer av BankID. Mobilt BankID, BankID på kort eller BankID på fil. Vad är skillnaden på dessa tre?Mobilt BankID är en säkerhetsapp som du har på din dator, surfplatta eller mobiltelefon. Du laddar ner BankID appen via Google Play eller Apple Store och sedan följer du instruktionerna från din bank för att aktivera ditt Mobila BankID. När du identifierar dig med denna typ av BankID använder du en sifferkod som du själv valt. Har du en iPhone kan du även använda FaceID för att identifiera dig istället att ange din sifferkod. På vissa smartphones kan man även använda fingeravtryck som identifieringsmetod. BankID på kort är en e-legitiamtion sm du använder på din dator. Hur du beställer denna form av BankID kan se olika ut beroende på vilken bank du använder. Vi rekommenderar att du kontaktar din bank för att få veta hur just du ska göra. När ditt BankID på kort är beställt kommer du att få kort och kortläsare av din bank som du använder när du ska legitimera dig på internet. BankID på fil beställer du genom din internetbank och för att kunna använda det behöver du ha säkerhetsprogrammet BankID installerat på din enhet. När du beställer ditt BankID på fil hos din bank får du välja ett lösenord som är ditt och som du inte ska dela med någon annan.
Några säkerhetstips för ditt BankID
Ge aldrig ut din personliga kod till någon. Se även till att koden är svårt att lista ut. Godkänn aldrig något i BankID som du inte vet vad det är för något, och som du inte själv har påbörjat. Du ska aldrig aktivera ditt BankID på någon annans begäran. Exempelvis om någon ringer upp dig och ber dig godkänna något i ditt BankID. Det kan vara ett bedrägeri. Misstänker du att du har blivit utsatt för bedrägeri ska du genast spärra ditt BankID, kontakta din bank samt göra en polisanmälan. För att spärra ditt BankID, kontakta din bank.
Här kan du läsa mer om BankID
Här kan du få mer information om hur du använder ditt BankID.
Behöver du hjälp med tekniken?
Smartify kan hjälpa dig med tekniken via telefonsupport eller om det behövs kan vi göra ett hembesök (med RUT-avdrag). Då kommer en av våra tekniker hem till dig och löser problemet på plats. Vi kan erbjuda snabb, professionell hjälp av kvalitetssäkrade tekniker. Gör din bokning på vår bokningssida eller ring oss på 077-446 60 60.
BankID är till för att styrka din identitet på ett digitalt sätt, och just BankID är Sveriges största e-legitimations tjänst.
BankID är till för att styrka din identitet på ett digitalt sätt, och just BankID är Sveriges största e-legitimations tjänst.