Digitala brevlådor - vad är det?

Digitala brevlådor - vad är det?

Digitala brevlådor är tjänster som används av myndigheter och företag för att sköta kontakter och brevutskick digitalt istället för i pappersform. Förutom att detta är bra ur miljöhänseende så snabbar det dessutom på processer och kortar ner handläggningstider. Till exempel får personer med en digital brevlåda sin skatteåterbäring redan i April, medan de som saknar digital brevlåda får vänta på sin skatteåterbäring till Juni-månad.

Det finns i dagsläget fyra digitala brevlådor att välja mellan:

  • Min myndighetspost
  • Kivra
  • Digimail
  • E-Boks

Alla utom E-boks erbjuder även digitala brevlådor för företag. Att ansluta sig till en digital brevlåda är kostnadsfritt. Fördelarna med digitala brevlådor är att du kan ladda ner en app i din mobil och få tillgång till din post var du än befinner dig.https://media.bolagsverket.se/filmer/digital-brevlada/digital-brevlada.webmFör att ansluta dig till en digital brevlåda så behöver du ett BankID. Detta innebär att din digitala post är i säkert förvar. Innehållet i brevlådan är endast tillgänglig för dig och de personer som du väljer att ge tillgång. Om du ger tillträde för någon annan så kan du avgöra vad den andra personen har rätt att göra, läsa din post eller hantera dokument o.s.v.Företag som elbolag skickar fakturor till digitala brevlådor och det är därför viktigt att man uppdaterar sina uppgifter och använder möjligheten att få notiser via pushnotiser, e-post eller SMS när man fått ny post i sin digitala brevlåda. Du kan endast få myndighetspost till en digital brevlåda åt gången och det är därför bra att känna till vad som skiljer de olika tjänsterna åt innan du beslutar dig för vilken tjänst du vill använda dig av.

Min myndighetspost

Min Myndighetspost är statens egna tjänst och den väljer du om du endast vill ha brev från myndigheter via din digitala brevlåda. Min myndighetspost används av kommuner och myndigheter så som Skatteverket, Kronofogden, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, CSN, Transportstyrelsen, Trafikverket, Pensionsmyndigheten, Lantmäteriet, Tullverket, Åklagarmyndigheten. Allt fler myndigheter och kommuner ansluter sig till den statliga tjänsten. Vilka kommuner och myndigheter som är anslutna kan du följa via Mina Meddelanden.All post lagras på säkerhetsklassade servrar i Sverige. Vill du säga upp Min myndighetspost för att till exempel byta digital brevlåda till en annan leverantör, eller fortsättningsvis ta emot brev från myndigheterna i pappersform, så inaktiverar du bara brevlådan.Om du väljer att få din myndighetspost till den här brevlådan så kommer du även fortsättningsvis att få din post från företag i pappersform eller via e-post.

Kivra

Kivra är den största leverantören av digitala brev. Kivra ägs av IT-entreprenören Stefan Krooks investmentbolag 41an Invest, HM:s VD Karl-Johan Persson samt FAM de tre största Wallenbergstiftelserna, och även Kivras styrelse och personal har ägarandelar i Kivra. Via Kivra kan du få din post från 36 olika myndigheter och kommuner och över 1500 olika företag. Genom Kivra kan du ladda upp dokument vilket kan vara användbart när du ska svara på dina brev via tjänsten. Kivra erbjuder även möjligheten att signera dokument digitalt via Kivras signeringstjänst. Du kan ansluta dina bankuppgifter till Kivras tjänst och på så vis sköta dina fakturainbetalningar direkt via din digitala brevlåda.Du kan säga upp tjänsten när du vill och har tillgång till dina brev och dokument i 45 dagar efter uppsägningen; därefter raderas din brevlådas innehåll. Alla brev och dokument lagras krypterat i Sverige.

Digimail

Digimail är ett Helsingborgs-baserat företag och ägs bland annat av det norska postföretaget Bring.Digimail skickar brev från 36 olika myndigheter och kommuner och ett antal företag. När man fått ny post till sin digitala brevlåda underrättas man om detta via en pushnotis i mobilen eller via e-post. Precis som hos Kivra kan man ladda upp dokument hos Digimail. Du kan enkelt säga upp Digimail online. Därefter ska du inte logga in på Digimail under de efterföljande sju dagarna och all information raderas sedan när de sju dagarna passerat. All information lagras krypterat på säkerhetsklassade servrar i Sverige.

E-Boks

E-boks grundades i Danmark 2001 och ägs numer av Postnord och Nets, ett danskt företag som är leverantör av digitala betallösningar, kort och diverse informationstjänster. E-Boks kan användas av privatpersoner och enskilda företagare. Man erbjuder alltså inga tjänster för större bolag. Tjänsten tar emot post från 36 olika myndigheter och kommuner och ett 60-tal olika företag. För att ta emot post till E-Boks behöver du först ha godkänt avsändaren och accepterat att få din post digitalt från respektive avsändare. Detta ger dig enklare kontroll över din kommunikation och detta passar med andra ord dig som vill ha översikt över dina kontaktnät.Du kan ladda upp dokument via E-Boks och all kommunikation lagras i en datacentral förlagd till Danmark. Vill du säga upp E-Boks digitala brevlåda behöver du först radera brevlådans innehåll manuellt och därefter avregistrera dig.Att använda sig av digitala brevlådor är kostnadsfritt, oavsett vilken av de olika leverantörerna man väljer att använda sig av.

Behov av teknikhjälp?

Smartify ger dig snabb teknisk hjälp till dig (eller din omgivning) via telefon eller om det behövs kan vi göra ett hembesök (med RUT-avdrag). Då kommer en av våra tekniker hem till dig och löser problemet på plats.

Ring oss på 077–466 60 60 eller besök vår supportsida för att få snabb hjälp.

Digitala brevlådor är tjänster som används av myndigheter och företag för att sköta kontakter och brevutskick digitalt istället för i pappersform.

Digitala brevlådor är tjänster som används av myndigheter och företag för att sköta kontakter och brevutskick digitalt istället för i pappersform.

Smartify får ingen provision från försäljningen m.m. av ovan produkter. Vi delar ibland videos m.m. för att vi tycker att det är smarta produkter eller appar
Etiketter: 
No items found.